Min andra dag som hästägare.

Igår alltså.

Började dagen med att åka o ge hästarna mat vid 8. Sen åkte jag hem och la mig i sängen en stund till. Va rätt trött kan jag ju säga..

Sen dröjde vi kvar hemma till elva eller nåt. Dags att släppa ut dom. De verkade ganska pigga och glada. De hade ju stått och väntat en stund. Samuel ville släppa ut dom. Han började med Blüthner. Det verkade gå bra. Det gick lugnt till. Stegga stod o klagade om att hon minsann också ville ut. O sen kom hon in i hagen. De sprang lite o sen började de äta.

Vi gick upp till samuels mamma o va där i typ två timmar. Sen var det dags att byta hagen igen. Jag tog min kille o han tog stegga. Samuel gick först den här gången, men höll i henne så hon fick stå o vänta tills jag fick av grimskaftet o så. Men de gick bra.. Vi gick förbi en jätteläskig trimmer som dök upp bakom en bil, men det var ingen fara bara han fick stirra på den lite..=) Och i bilen satt förresten vårt lilla busfrö och hade order om att hålla tyst, och det gjorde han. (Stolt.) Sen kom Samuels kusin och sa att han såg så lugn och fin ut i hagen.

Sen åkte vi väl hem tror jag. Sen skulle vi tillbakla till stallet och när blüthner såg att det kom en bil så sprang han ner till hagkanten, så nära han kunde komma. Och sen fick han syn på mig, öronen riktades framåt. Då sa jag Heeeej Blüthner. Och då gnäggade han och tittade på mig. Första gången han har gnäggat sen jag fick honom. De var kul.
ja, sen mockade samuel. Och jag skulle kontrollera om de va tillräckligt bra. Och det var det ju. Sen fyllde vi på vatten o så.. Smågrejer. Jag gick ut och härjade lite med milo. Sen åkte vi väl hem.

Sen var vi hemma och städade + tvättade alla bilarna. Det blev bra. Passaten fick sig en tvätt fast den inte ens var skitig. Blir väl till o lägga in en bild på den här sen. Har nog nån hästbild med. Men de flesta är i mobilen eller på emelias kamera.

Inför insläppet var jag faktiskt lite nervös i och med hur stökigt det var dagen innan. Men jag var ju liksom tvungen o göra det så då gjorde jag det. Kom dit och hästarna blev tokiga för att de ville in, spec min. Han galopperde längs kanten och verkade väldigt ivrig. Så jag tänkte jaha, hur ska det här gå då. Emelia gick in o tog stegga och jag tog blüthner vid hagkanten. Sen öppna jag och han böjde sig direkt till gräset utanför. Sen gick vi över vägen och ner mot stallet. Sen blev det en del halter. han verkade tro att han skulle till gräshagen, så han hade bråttom. Men sen skulle vi in i stallet. Jag fick stanna honom utanför för att gå före genom dörren. Sen kom han in efter mig lugn och fint och följde med in i sin box. Och jag var lättad att det gick så bra och enkelt.

Sen kunde jag ge mat och borsta och kratsa och så. Men jag fick hjälp med att hålla honom när jag skulle ta bakhovarna för han snurrade så. Som sagt är han inte van vid att bli iordninggjord i boxen, så han förstod väl inte vad jag gjorde..=) Efter den trevliga avslutningen på dagen så kändes allt mkt bättre.

Idag va jag där och gav mat o vatten imorsen.Sen släppte samuel ut dem själv. Det hade gått bra, han hade testat va som hände om blüthner blev själv kvar, men det hade gått bra. Får se hur det gick för emelia att byta hagar på dem.

Nu sitter jag mest och funderar på hur mkt pengar jag kan lägga undan och hur mkt jag ska betala för försäkringar o så.. Nu har jag ju pengar så då måste jag lägga undan till sämre tider. För att kunna sko och så.. Sen vill jag lägga undan till ullared med. De e ju då ja ska köpa allt kul till hästen. Hm. Fonder..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback