Vilken tur att jag inte köper kött från Irland.

Eller ja. Tur vet jag inte, det är ju ett medvetet val.
Det finns ingen färdigmat från findus i min frys heller.

Köpa svenskt kött. Jämt.
Ska köpa en halv ko efter jul. Direkt från bonden. Djur som har haft det bra. Fått gå ute mycket och bra hantering vid transport och slakt och så vidare.

Har även fått nys om att jag kan få köpa fläskkött i närheten. Fast det får man inte styckat, men det får Samuel fixa. På tal om gris så vill jag bara säga att jag aldrig skulle köpa den danska j'la fläskfilén som ICA envisas med att sälja. Grisarna i Danmark lever under förhållanden som i Sverige skulle räknas som djurplågeri. Jag kan inte ha det på mitt samvete, då skiter jag hellre i fläskfilén den dagen.

Kyckling är ju ett kapitel för sig. Jag har läst så mycket om allt fusk med frysta filéer, så nu har det blvit mycket hel kyckling hemma. Det är ju lite pilligare, men faktiskt godare. Slakt av kycklingar vill jag inte ens tänka på..

Om jag inte tyckte att kött var så gott så skulle jag sluta äta det. Jo, det skulle jag. Men att köpa kött som inte är massproducerat på samma sätt kan nog göra att jag inte får lika dåligt samvete.

Vissa dagar blir jag så äcklad av samhället. Alla bara bryr sig om vad som är billigast. Skiter i allt som ligger bakom. Jag kan inte heller ha råd att bara köpa eko-mat. Men just animaliska produkter är viktiga. Prioritera just de produkterna då! Och sluta gynna Danmarks djurplågeri. Och Irlands fusk som tillslut straffar dig som köper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback