Det blir inte som man tänk sig.

Igår när jag kom hem fick jag en trevlig överraskning.
Samuel sa: "vi har inget vatten nu, bara så du vet"

Jag: Nähe?! Varför? Och hann tänka att allt hade gått sönder och samman lagom till jul.

Sen kom förklaringen. Hans mamma var nere och skulle lägga på lite ved i pannan, men möttes av ett oljud. Hon lokaliserade ljudet till källaren och gick ner. Väl där fattade hon att det kom från hydroforen eller pumpen till vattnet. Hon stängde av och det blev tyst.

De gick ut i stallet och där var det översvämning. Alltså hade vattnet på nåt sätt läckt ut där och sen tömt hela vattenkällan, så pumpen stod och drog luft, vilket orsakade ljudet. Alltså, det var så mycket vatten att det kom som en fors emot dem när de öppnade dörren.

Så de fick börja ösa och försöka få ut allt vatten genom dörren. Det måste vart ett jäkla jobb med det.

Nåväl. Det var inte så kul att höra när man kommer hem. Man tänker inte på hur beroende man är av vattnet. Inte bara till att spola i toan och laga mat, utan alla gånger man vill skölja av händerna. När jag kom hem var det värsta fixat. Vi hade en byggfläkt på i stallet för att försöka torka ur. Som tur var var boxdörrarna stängda och det var bara kanske en-två dm av hans bädd som blev blöt och fick tas bort.

Vi var rädda att källan inte skulle hinna fyllas på och för att pumpen hade gått sönder efter att ha dragit så mycket luft i ett okänt antal timmar. Men igårkväll vid 22-tiden så fick de igång vattnet igen. Källan fylls förhoppningsvis på som den ska. Nu är det "bara" att hoppas att det inte blir en repris..

Jag tror ju att allt händer av en anledning, men jag har ännu inte kommit på varför det här skulle hända.
Som en utmaning kanske att påminna sig att:

1. Det spelar ingen roll hur bra man planerar, allt kan hända ändå.

2. Det kan vara värre. En övning att se saker postivt.

Tänk om:
*Vattnet läckt ut i huset

*Hans bädd blivit genomblöt. Fatta vilket jobb att skotta ut 9 kvm torvbädd, uppblött och skittung. Ca 1 dm tjock på tunnaste delen.

*Vattnet hade läckt ut till allt hö.

*Något hade gått sönder

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback