Shopping

Ett av följande plagg är köpta på tjejavdelningen, kan någon gissa vilket?

Det här med bebiskläder är så irriterande. Flickor ska ha gulliga kläder och pojkar ska ha tuffa. Jag kan störa mig enormt på att redan från att barn föds ska de in i en könsroll. Och folk får panik om de inte vet vad det är på nåns bebis, för då vet de inte hur de ska behandla den.
Ex; min syster satt med sin dotter och jag med min son. En bekant höll i hennes dotter och började gulla och fjanta och att hon var så liten och späd och bla bla. Sen höll personen i Jonathan och då var han stark och stora pojken och kunde ju nästan stå för han är så stark..
Varför kan man inte behandla bebisar som bebisar? Inte som pojke eller flicka?

Magnus Betnér pratar mycket om det och han har så rätt i det han säger. När en flicka ramlar ska man trösta och ta upp i knä. När en pojke ramlar ska man lära honom att skaka av sig. Jag ska verkligen försöka att uppfostra barnen lika om jag får olika kön på dem. Försöker behandla barn som barn så mycket jag kan, men det är svårt att gå ifrån mönster, för mycket är man inte ens medveten om själv..
Varför kan inte ens babykläderna uppdelas i färger? Vill man köpa ett par vita eller röda byxor till sin pojk å ska man väl inte behöva gå till två avdelningar och leta? Skulle jag haft en flicka så är det klart att hon skulle få klänningar, men även gröna, bruna och blå kläder. Däremot skulle jag inte ta på Jonathan rosa kläder. Varför? För att det är så väl inarbetat, även i mig, att det "manliga" är norm. Det är alltid bättre för en flicka att vara pojkaktig än att en pojke är flickaktig.
Sånt här kan verkligen, verkligen, göra mig irriterad på samhället. Och då har jag inte ens kommit ni på att FYRAÅRINGARS kläder ska vara inskurna i midjan, till flickorna. Tex jackor.
Nå, vilket av plaggen ovan är menat till tjejer?

Kommentarer
Postat av: Gerda

Gissar på barbabodyn =) Du har så rätt som du säger, även om jag älskar och har köpt en del "prinsessgrejer" så har vi ärvt massor efter Ludvig som är blårandigt, blått, brunt och saker med "pojktryck" på. Huvudsaken kläderna är bekväma och funktionella i vardagen, tror inte jag kommer dra på henne värsta dressen när vi går här hemma och mossar.. =) Klädhets får dom nog av när dom blir äldre.

Postat av: Stina

Hoppas på fler gissningar innan jag avslöjar..



Klart hon ska ha prinsessgrejer, det är ju inget fel med det och man gör ju som man vill. Jag är inte så prinsessig själv, men kanske skulle bli om jag fick en liten prinsessa.. :) Det är bara så töntigt med såna som baaara har rosa på flickor. Fast det är ju min åsikt. Som du skriver så ska kläderna vara bekväma i första hand..

2010-08-25 @ 13:42:12
Postat av: sara

Jag gissar på I <3 Mom bodyn, kan tänka mig att det är så könsuppdelat att tjejer ska tycka om mamma och killar ska tycka om pappa.. Fast skulle lika gärna kunna vara de röda byxorna eller den röda barbapappa-bodyn.. Är verkligen mycket stereotyper på klädaffärerna, för att inte tala om fenomenet att det är omöjligt att gå runt med en barnvagn på barnavdelningen!!

Vi försöker köpa kläder till Mille som vi tycker är snygga och praktiska, och försöker att inte tänka efter stereotyper. Jag älskar att sätta på honom både rosa och lila kläder, för jag tycker han passar så bra i det till sitt blonda hår! =) Sen har han en del rockiga kläder också, men det skulle jag försökt hittat om han var en tjej också.

Tycker som sagt att det viktiga är att barnet trivs i och kan leka i kläderna, så stå på dig och bry dig inte om vad det står på kläderna, utan välj de kläderna som du vill att Jonathan ska ha! =)

Kram

2010-08-25 @ 22:57:27
URL: http://goamille.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback