Att vara missunnsam

Jag har så svårt att förstå varför en del människor inte kan unna någon annan någonting.  Om jag får reda på att nån jag känner köper ett hus, så blir jag glad för den personens skull. Inte sur för att mitt eget hus är fulare, äldre eller mindre. Som senast igår blev jag glad för Gerda och Mackan för deras nya fina bil. På riktigt.

Men en del kan verkligen inte låta bli och bli griniga och fälla konstiga kommentarer när nån annan ”lyckas”. Det behöver verkligen inte vara stora saker som att köpa hus eller så. Det kan vara skitsaker som att man har råd att betala för att få saker gjorda som man egentligen kan göra själv. Som alla som tycker illa om att man anlitar städhjälp. Nu gör inte jag det, men jag skulle gärna vilja och kunna. Men så fort man ens nämner det så hör man ”Vadå? Kan ni inte städa själva eller? Är ni för fina för sånt?” Det vet jag att Karin också har fått höra om deras städhjälp.

Eller varför man säger: ”Ska ni göra om badrummet? Det är väl att slänga pengar i sjön när det inte är vattenskadat eller nåt.. ”

”Varför ska ni ha bergvärme? Ni är unga och kan gott elda som man alltid gjort på landet.. Vill ni skryta om att ni har råd eller?”

”Varför betalar ni för att få skottat? Det kan ni väl göra själva, ni har ju en skyffel”

Och det här med att ha råd med saker verkar ju vara ganska fult. Vi är inte ens rika!(ekonomiskt, själsligt är vi ofattbart rika). Vi kanske bara råkar kunna med att ha en bra ekonomi. Jag är ekonomisk.  Och om vi vill köpa oss mera fritid, så får vi väl göra det! För det är ju det vi gör med bergvärmen.

Sen en annan sak, att vara avundsjuk är inte samma sak som att vara missunnsam.


Kommentarer
Postat av: Gerda

Håller med till 100%! Redan hör man saker om bilen "hur ska ni ha råd" mm. Skulle man inte ha råd så köper man väl inte, så enkelt är det väl?? Bara att försöka skaka av sig..

2010-02-05 @ 13:29:06
Postat av: Pillan

Tack, det känns jättebra :-)

Japp, vecka 12 är vi i vad det verkar. Jag har sparat både det här testet och Lincolns, kan man ju bli lite nostalgisk framöver ;-)

Postat av: Sofia

Håller med dig. Det är såååå tråkigt när folk måste kommentera istället för att vara glada för ngn annans skull. Och anser man att den personen som köpt ngt inte skulle ha råd med det egentligen, då får man väl vara glad att det inte är ens egetproblem utan den som köpt.



Men för en del sticker det verkligen i ögonen med pengar. Vi köper oss gärna fritid oxå. Så skönt ibland att inte behöva lägga tid på saker man kan få ngn annan att göra.

Hur blev det då? Traktor eller badrum ;)

2010-02-06 @ 19:07:08
Postat av: Stina

Sofia: Det blir förhoppningsvis traktor till att börja med.. Sen får vi börja spara på nytt till badrummet. Men om den traktorn vi har hittat inte verkar bra, så blir det badrum först..

2010-02-08 @ 09:35:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback