Hur länge ska jag jobba?

Det är frågan.

Jag vill hem 4 veckor innan beräknade datumet.
Men så tar jag åt mig så av vad andra säger.. Som minsann var på jobbet när förlossningen startade! Och åkte direkt till BB. Och de hade minsann jobb med tunga lyft och massa farliga kemikalier. Ok, lite överdrivet men jag tror poängen kommer fram.

Jag har ett stillasittande jobb, men å andra sidan 9 mil enkel resväg till jobbet. Vilket gör att jag är hemma sent eftersom jag ofta måste jobba över.. Och jag är så himla trött. Om trötthet kunde räknas som en sjukdom så fick jag kanske bli sjukskriven, men så är det säkert inte.. Havandeskapspenning är ju utom frågan.

Jag ska fortsätta fundera lite. Sen kanske jag återkommer med nåt roligare.


Kommentarer
Postat av: Gerda

Och jag kanske går 2 månader innan! Hua mig.

2010-02-08 @ 14:35:40
Postat av: Stina

Ja, men du har ju inte ett kontorsjobb..

2010-02-08 @ 15:26:11
Postat av: Sara

Tycker att det låter precis lagom att gå en månad innan, jag gick ju två månader innan och hade inte klarat att jobba längre än så. Förstår vad du menar med att om man har kontorsjobb så tycker folk att man ska klara att vara kvar ända till förlossningen, men det är ju faktiskt du som bestämmer! Är skönt att vara hemma och fixa lite hemma och bara ta det lugnt ett tag innan förlossningen. Och med den resvägen kan det ju vara skönt att vara hemma, ni har ju en bit hemifrån och in till BB också Sen är ju frågan om man ska ta ledig, norpa av föräldrapenningen eller lösa på något annat sätt...

Som sagt, jag tycker absolut att du ska gå hem en månad innan!

2010-02-08 @ 16:01:15
Postat av: Stina

Tack Sara. Känns bra med lite medhåll..

Jag vet inte om jag ska börja ta föräldrapenning eller semester.. Sen kan man ju aldrig veta om jag ens får hålla mig frisk. Det kanske slutar med att jag blir sjukskriven..

2010-02-09 @ 15:43:38
Postat av: Sara

Nej, precis, är ju mycket som spelar in.. Men kan ju vara skönt att ha bestämt ett datum så man kan förvarna jobbet, sen kan man ju som sagt inte förutse hur man kommer må och om man blir sjukskriven, men då kan man ju alltid ändra. =)

2010-02-09 @ 18:22:47
Postat av: Pillan

Jag försökte gå hem en månad innan förra gången, men fick tyvärr avslag på havandeskapspenningen. Trots att flera av mina kollegor med exakt samma arbete fick gå hem med hp. Surt..

Jag gick hem 3 veckor innan lillfisen kom och fick då ta av föräldradagarna vilket jag inte alls var sugen på. Men sjukskrivning kom inte på tal så nära inpå BF.

Jag tror att man inte bara för kroppens skull, utan även mentalt, mår bra av att gå hem en tid innan. Att förbereda sig och hemmet i lugn och ro. Tycker det borde vara standard att alla kvinnor som vill borde få havandeskapspenning.

Lycka till i beslutet!

Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

Gilla du hästar? - Kika gärna in på min blogg då!

Jag har Sveriges tredje största hästblogg med läsare från många olika länder. Kolla gärna in, du kanske också gillar den som många andra!



PS. Om du gillar smycken så var gärna med och tävla om ett snyggt smyckes-kit från dyra märket Tiffany & Co. Läs mer på bloggen om hur du tävlar!

2010-02-10 @ 15:32:12
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback