Vecka 31+0

Från Growingpeople:
"Benen känns tunga och trötta, räkna med att behöva vila oftare."

Ja, det vore skönt. Vart ska jag lägga mig och vila? Golvet? Konferensrumsbordet? Toaletten?

"All erfarenhet talar för att det för de flesta gravida kvinnor är värdefullt med lite ro och vila i slutet av graviditeten. Planera därför i god tid för en paus innan barnet kommer.Det finns möjligheter även för dig som inte kan få havandeskapspenning: Man kan ta ut föräldrapenning redan två månader före beräknad förlossning."


Jag tycker att alla gravida ska få rätt att gå hem 4 veckor innan beräknad födsel med nån slags gravidpenning. Även om man inte är sjuk eller har besvär. Även om man "bara sitter på kontor". Man ska väl inte behöva ta av föräldrapenningen för att man vill hem och landa och ladda mentalt för att bli förälder? Och när man sen får sitt andra och tredje barn så ska man ha rätt till dagisplatsen under den tiden om man vill. Så att man verkligen kan vila.

Hade män varit gravida hade det inte varit tal om att jobba tiden ut. Då hade man respekterat deras tillstånd och låtit dem vila. Helt säkert. Det är inte lätt att leva som kvinna i ett samhälle uppbyggt av män, för män.  


Kommentarer
Postat av: Pillan

Så sant, så sant.. Detta är något jag ofta muttrar om för mig själv och alla som vill lyssna..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback