Allt var helt normalt.

Enligt ultraljudet igår väger bebisen 13 gram mindre än den "borde" med tanke på det beräknade födelsedatumet. Det är ju ingenting. 2259 gram räknade de ut att den väger. Den lilla krabaten. Vi såg tack och lov inget kön.
Och mängden fostervatten var också helt normal.

Så det som händer är att bebisen växer och blir tyngre och jag blir av nån anledning lättare. Så det blir plus-minus noll kg. Och så länge inte sf-måttet börjar dala, så är det ingen fara alls.

Och imorse när hon mätte så sträckte bebisen på sig, som om den ville att de skulle bli ett bra mått. :) Det besöket gick för övrigt också bra och allt var normalt. Idag behövde jag inte väga mig heller. Däremot stick i fingret. Nästa tid blir om två veckor. På min sista jobbvecka.

Köpte täcke och kudde till bebisen igår. Och påslakan, som var för stort. Vårt täcke var felmärkt. Men vi borde å andra sidan sett skillnad på 70 och 135 cm... Men men. Vi hade ett annat påslakan hemma som vi ska ta. Jag tvättade allt igår och så ska vi bädda idag. Det är så mysigt att greja, även om det är 6 veckor kvar och det kanske inte är så bråttom.. Fast man vet aldrig.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Förutom att den just nu växer och blir tyngre så kan jag tillägga en sak som jag lärde mig idag:



Just nu börjar den även att skifta hemoglobin-sort, till den som vi födda personer har i våra röda blodkroppar. Den har en lägre bindningsstyrka till syre, som gör att det kan släppas i våra vävnader där syretrycket är lågt. Men det här bytet tar ett par månader, med början nu, fast det gör inget att inte allt är utbytt till födseln. Detta pga att en bebis inte behöver ha maximal syreupptagningsförmåga då andra faktorer hindrar den från att springa snabbt... :)Spännande va?

2010-03-16 @ 18:22:31
Postat av: Pillan

Vad skönt att allt såg bra ut. Och 6 veckor går ju såå snabbt! :-)



Ps! Det var bara en pjuh ;-)

Postat av: Stina

Ja det var spännande fakta. Det var inget jag tänkt på eller visste.



Fast jag tycker det finna annat som är ännu mer spännande. Som till exempel när själen kommer till bebisens kropp? Vid berfruktningen , när den föds eller någon gång mellan? Eller efter en viss tid som levade utanför magen?

2010-03-18 @ 07:03:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback