Tänk när Jonathan blir större..

...och jättegärna vill ha ett eget djur. Kanske ett marsvin? Vad mysigt. Jag saknar våra marsvin. Det är en underskattat och trevligt djur. Smarta är de också. Jag tycker att de är roligare än kaniner. Men det är väl en smaksak. Jag skulle kunna tänka mig en kanin också. Hoppas han inte vill ha ormar eller ödlor. Helst nåt med päls. Hoppas han inte får pälsallergi. 

På tal om djur så är Milo dålig igen. Han hade en spottkörtelinflammation som gjorde att även körtlar på halsen svullnade upp. Första gången kunde han inte gapa för han hade så ont. Han fick som en påse under hakan också. Sen blev han bra efter en antibiotika-kur. När den kuren var slut så började det växa en ny påse. I onsdags var jag inne och fick mer antib. Han har nu fått det sen i onsdags, men påsen har fortsatt växa ändå. Så idag var han iväg med Samuel till vet, men de vill avvakta till efter helgen. Och om det blir operation så måste vi åka till Karlstad med honom. Det är tydligen rätt komplicerat område med mycket nerver, så kga vill inte operera. 

Han har i alla fall inte ont på påsen och han är helt som vanligt i sättet. Men han kan ju inte ha värsta påsen för det. De ville inte tömma den heller, för att de inte vill få in bakterier. 

Det är väl nackdelen med djur. När de blir sjuka. Det tar en massa energi och man oroar sig så. Att det kostar pengar är ju klart inte kul, men det är ju värt varenda krona om de blir bra igen. En ännu större nackdel är att man tänker på den dagen djuret inte finns mer, eller ännu värre när den dagen kommer. 

Jag tror att det är bra för barn att vara i närheten av djur. Att lära sig respektera djur från tidig ålder. Och om man växer upp med djur så får man nog en förståelse för dem, och man lär sig att de har ett värde och känslor. Man lär sig även att ta hand om någon annan och se till andras behov. Men han får nog bli liiite större innan han får sitt eget djur. Han får låna de andra som finns till hands här hemma först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback