Ekonomi

Jag drog ut kontoutdrag för mig och Samuel 4 månader tillbaka, sen delade jag in allt i kategorier som de gör på lyxfällan. Bara för skojs skull. Sen fick Samuel gissa, som de gör i programmet. Han var rätt lång ifrån.
Vi kom fram till att vi gör av med lite för mycket pengar varje månad, och vad vi kan dra in på.

Vi gjorde under sommaren av med mer pengar än vi fick in på lön och föräldrapenning. Men vi fick ju skattepengar och så som vi spenderade av. Sen kom något svartjobb här och där som gör att det ändå går ihop.
Men det vore bättre om vi kunde leva efter tillgångarna och ta allt extra och spara till något kul.

Och på tal om extrapengar. Alla ni som klagar på att era killar är borta på svartjobb eller jobbar över på vanliga jobbet. Tänk på vad ni får för det. En semestervecka på kanarieöarna? En ullaredstripp? Nytt kök? Eller kanske ett växande sparkonto? Byt med mig en vecka och se hur kul det är när killen är borta jämt på lediga stunder, men inte får en enda krona för det. Tyckte jag att det var kul på hans semester när han var borta varenda dag? Nej. Tycker jag att det är kul att vara hemma själv varenda vardag till kl 20? Sen somna i stort sett direkt och aldrig hinna umgås. Tycker jag att det är kul att när helgen äntligen kommer är enda skillnaden att han kanske kommer hem på lunchen och kanske slutar kl 18? Jag klagar inte på honom för det. Huset blir inte klart fortare för att jag klagar och det blir inte roligare under tiden heller för att jag klagar. Han tycker inte heller det är kul och han vet vad jag tycker. Så jag behöver inte få honom att må ännu sämre.

Bara att bita ihop och vänta på bättre tider. Och under tiden jag väntar kan jag störa mig på de som klagar trots att de får något för mödan eller vad man ska säga..

Och på tal om att klaga på sina pojkvänner/makar/sambos/whatever. Sluta klaga i bloggar, på familjeliv.se, på facebook, till kompisar. Klaga till honom! Vad gör det saken bättre att klaga av sig på annat sätt? Visst, det lättar väl kanske på trycket, men det blir ju ingen förändring i förhållandet. Jag blir förvånad över hur många som har det dåligt.

Kommentarer
Postat av: Sara

Haha.. Ja önsketänkande eller vad ska man skylla på? Tiden går verkligen alldeles för fort.. (Nu har jag ändrat till Tvåårsdagen istället)



Bra funderingar du har i inlägget, inget blir ju bättre av att man klagar hela tiden.. Har också tänkt många gånger att jag ska göra en Lyxfällan-tavla, får allt ta och göra det någon dag..



Förresten, kul med uppdatering! Ska försöka mig på detsamma snart.. ;)

Postat av: Stina

Haha, Ja tiden går fort. Jag skulle lätt kunna göra samma sak. :)

Ja gör en lyxfällantavla. Men gör då nåt som jag inte gjorde; Gissa själv först! Det kan vara rätt kul att se vart pengarna tar vägen. Vi lever väl inget lyxliv direkt, men pengarna rinner iväg i alla fall. Speciellt nu när jag går hemma borde vi tänka oss för..

Om du uppdaterar så gör jag det med. ;)

2010-10-20 @ 17:20:26
Postat av: Gerda

Ouups här tog jag verkligen åt mig. =) JA jag klagar på att Mackan jobbar, för pengar betyder så lite numera. Vi tjänar ok på våra ordinarie jobb, så han behöver det inte. Sen ska man ju naturligtvis hjälpa familj och vänner. Jag värdesätter så mycket mer att han är hemma och Alice behöver en närvarande pappa. Men som du säger, man ska klaga till personen det gäller och inte hänga ut dom på fb, som man gör ibland i ren frustration.

2010-10-20 @ 20:47:21
URL: http://gerdah.blogg.se/
Postat av: Stina

Inte menat att någon skulle ta illa upp... ;) Men oftast gör man ju svartjobb för att få pengar. Och även om inte pengar är allt, så kan pengar göra att man kan göra något roligt ihop. Jag menar bara att om tex Mackan är i väg och du vet att han får betalt, så att ni kan unna er nåt kul hela familjen, så känns det roligare än att han bara är frånvarande.

2010-10-20 @ 21:16:16
Postat av: G

Absolut, vi hade tex aldrig kunna renovera så här mycket utan alla extrajobbs pengar. Men våra karlar är nog lite lika ibland, för snälla för sitt eget bästa..

2010-10-20 @ 21:53:10
Postat av: Pillan

Jag gjorde exakt som du för några månader sen, kollade vart pengarna egentligen tar vägen. Eftersom Fredrik bara jobbar deltid och jag är föräldraledig (snart kanske arbetslös?) så måste vi verkligen tänka på vart varenda krona går. Och genom att skära ner på onödiga utgifter som inte ens har märkts att vi har slutat med (förutom ekonomiskt) så kan vi unna oss sånt som verkligen betyder nåt utan att det behöver brännas sådär jättehårt i plånboken! :-)



Och du har rätt i det där med att hänga ut, många hänger ut både man och barn, ja även vänner, utan någon som helst eftertanke och det kan säkert få jättetråkiga konsekvenser.



Kram och ha det gott!

2010-10-21 @ 08:03:56
URL: http://pillanp.blogg.se/
Postat av: Stina

Gerda: Absolut, de är nog av samma skrot och korn på den fronten..



Pillan: Vi får se om det blir mer över nu. Nu har vi i alla fall fått svart på vitt hur det ser ut. Alltid en början. :)

2010-10-21 @ 09:34:31
Postat av: Kerstin

Oj, jag tog också åt mig, fast omvänt. Jag är Samuel, med dåligt samvete som sitter med typ benmodeller i skolan så fort Johan är ledig. Samma här: Helgen innebär i vårt fall en frukost tillsammans och på lördagar kommer jag hem ca 18 istället för 20 som på söndagar... Ibland undrar jag hur Johan står ut med mig? Du och han måste sannerligen vara av samma skrot och korn. MEN, det finns en ände på allt detta. "Till våren", är mitt mantra.

2010-10-21 @ 15:08:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback