Kan inte låta bli..

Jag måste skriva ett inlägg till om genus. Jag kan inte låta bli.
Det finns så många korkade människor så jag blir tokig. Det här blir långt.

Inlägget nedan hänvisar till en bojkott av butiker som har barnkläder uppdelat efter kön. Och det finns ett evenemang på facebook som man kan välja att delta i. Och det finns dem som väljer att inte delta, såklart. Alla måste ju inte tycka som jag. MEN shit vad folk blir arga på denna bojkott.

Jag har åsikter om vissa saker som jag inte ändrar. Kontroversiella saker som jag ändå står för, tex att jag är för vargjakt. Men där kan jag ändå ha en förståelse för de som inte tycker som jag. Jag kan se att vargen är ett djur som är likt våra hundar, att regeringen sköter sig dåligt och att vissa på "min" sida är skjutkåta idioter utan vett i huvudet.

Men när det kommer till barnkläder/genus/uppfostran/könsroller så kan jag inte se något argument till att inte tycka som jag.

Varför ska det vara två avdelningar för barn på klädaffären? En rosa och en blå. Barnen ska delas upp i två läger, gärna redan på bb. Det har gjorts undersökningar på att bebisar på bb blir bemötta olika av vårdpersonal om de har rosa alt blå kläder. En pojke som gråter blir tagen för arg och en flicka för ledsen och ynklig. Vetenskapligt bevisat.

Jag skriver det redan nu: Jag är inte radikal på nåt sätt och tycker inte att man ska klä pojkar i bara rosa jämt och flickor i blått. Och att det motsatta förbjöds. Jag personligen bryr mig inte om man har rosa kläder på sin flicka. Jag skulle också haft det på min dotter. Och Jonathan har mest blå kläder. (sen att jag aldrig köpt ett enda blått plagg är en annan sak).

"Det blir rörigt om affären inte är uppdelad" Vad kan vara rörigt om byxor är för sig och tröjor för sig. Ska man köpa ett par byxor går man helt enkelt till byxhörnan och väljer ett par i den färg och det material man vill. För mig är det rörigare nu när jag måste kolla på två ställen. 

"Men min dotter ääälskar ju rosa" och? Köp det då, jag är som sagt inte ute efter att utrota rosa och blå kläder. 

Varför bryr jag mig, det är ju BARA kläder.
Nej. Det är inte bara kläder. I och med pojk/flick-uppdelningen blir det tex tydligt att flickor inte behöver förstärkningar på jeansknän, ska ha mindre kläder i samma storlek (en flicka som är 116 cm lång är ju som bekant mindre än en pojke som är 116 cm lång), smalare byxor, figursydda jackor. Och följden av att flickkläder är trängre blir att de inte passar som de ska och flickor får alldeles för tidigt tänka på att de måste ha en fin figur. Flickor ska ha tajta kläder så att man kan se deras kropp, så att man kan göra ett objekt av dem.

Flickors kläder görs mindre för att de inte är lika busiga som pojkar, säger Lindex.
Det är alltså väldigt bestämt att pojkar busar, rör sig mycket medan flickorna tittar på. Pojkar få ta så mycket plats de vill. För boys will be boys. Det är nog en slump att många flickor fortsätter att titta på när pojkarna sen blir VD's. 

En annan sak som blir tydlig blev jag vansinnig på i somras. Jag skulle köpa en solhatt till Jonathan, men då fick jag välja mellan rosa mjuka hattar som det stod babygirl på eller en skitstel keps med nåt fjantigt tryck. För som ni vet består ju huden i nacken på pojkbebisar av UV-beständigt kevlar, så då behövs ju bara en keps. 

Så dels handlar det om att barnen blir bemötta olika beroende på deras kläder som visar "Hej jag är en söt prinsessa" eller "GRRRR jag är lika tuff som spiderman på tröjan".

Och dels handlar det om att kläderna sys så in i helvete korkat. 

Många som har pojkar säger att rosa var deras favoritfärg, tills de började skolan. För några veckor sen blev en sexårig pojke stucken med en bordskniv i nacken för att han hade rosa kläder. Sån intolerans skulle också försvinna/minska om alla barn hade alla färger på kläder. (Sen att mobbningen i grund och botten inte beror på kläder/glasögon/hårfärg, utan hierarki, är en annan sak)
"Tänk om han blir böööög!" Så korkat. Som om det är kläder som gör så att folk blir homo. Och om Jonathan skulle bli bög skulle jag älska honom ändå. Utan tvekan. 

"Det finns viktigare saker att tänka på, folk svälter osv" Ja. Jag vet. Det var ett jordskalv på nya zeeland igår, bäst att jag skiter i att dammsuga inne idag. Folket där bryr sig knappast om i fall mitt golv är rent eller ej.
Det finns inget bra argument FÖR att man ska ha uppdelade butiker. Den som kommer på nåt kan skriva en kommentar.

Det finns inget argument för att pojkar ska bli förvisade till en avdelning med skittråkiga kläder i brunt, blått, grönt och svart. Gärna med nåt töntigt tryck av nån grävskopa eller bil. Och att flickor ska köpa kläder i så sköra material att de inte tål nåt. Får se om jag fick spy ur mig allt eller om det kommer mer.
Tillägg: Flickor och pojkar får inte olika kroppsformer förrän i puberteten. 

Kommentarer
Postat av: Gerda

Word!

2011-02-24 @ 22:28:11
Postat av: Pillan

Håller absolut med om att barn ska behandlas lika, vi har som du mycket blått men utan att ha köpt knappt nåt (säkert samma anledning som du) men vi har även lila, rött, rosa o.s.v. Och grönt, brunt, beige, svart... Ja det är ganska färgglatt.



Däremot ska man nog trycka mer på inköparna istället för inredarna, det är trots allt de som tar in kläder till kedjorna och det FINNS faktiskt könsneutrala kläder.



Efter att själv ha jobbat många år i butik (dock inte kläder) så vet jag att man stuvar om hit och dit och bygger efter färg ena dagen och efter tema andra dagen för att experiment och optimera försäljningen.



I grund och botten handlar allt om pengar och företagen kommer inte ändra sig förrän folk slutar handla just de kläderna. Ekonomisk förslust eller drift att öka omsättningen är enda sättet för både tillverkarna och kedjorna att bryta sitt beteende. Därför är det konsumenterna - de vanliga föräldrarna - som måste börja tänka. Sluta handla. Och dit är det nog lång väg kvar för vanans makt är stor.. Och kläder behöver vi ju.



Att många väljer att bojkotta den där dagen kommer säkert väcka en och annan tanke, men det kommer inte ändra företagen så länge det handlas 364 andra dagar om året. Det kommer eventuellt bara ses som en föräljningsdipp.



Men det är väldigt bra att folk engagerar sig, och nån stans måste man börja. (Och man kan ju bry sig om flera saker samtidigt, både genus och svält)



Jag försöker få våra barn att ta del av allt, för tänk vad mycket man går miste om i livet om man är rädd och skärmar av sig från saker och ting som inte anses passa ens person.



Däremot så tycker jag inte att grävskopor och bilar är töntiga, Lincoln gillar dem massvis - precis som han gillar hästar och annat som kanske är lite mer tjejigt i vissa ögon. ;-)



kram!

Postat av: Sara

Håller med dig, vad är det som är så svårt med att hänga alla byxor för sig osv? Tycker att det är så himla tråkiga färger på "pojkkläderna", väldigt mycket mörka och murriga färger.. Mille gillar precis som Pillans son när det är bilar/bussar/grävmaskiner osv på tröjan, men vill lika gärna ha en tröja med något djurtryck på, men då måste man nästan gå till "tjejavdelningen". (och problemet där är att det är mycket puffärmar och annat rysch..)

Hoppas det blev någorlunda förståelig text, kollar på Let's Dance samtidigt.. ;)

2011-02-25 @ 21:34:10
URL: http://goamille.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback